De befaamde Dr. Seuss zei het al eerder: “The more that you read, the more things you know. The more that you learn, the more places you will go.”
Kledingpunt heeft van in het prille begin vaak gewerkt rond educatie. Alhoewel het best fijn is eens wat speelgoed in de boxen te kunnen meegeven geven we even graag eens een boek mee.  Door te lezen, verschaft je kind zichzelf een grotere woordenschat. Niet alleen is dit fijn om teksten beter te begrijpen, ook is dit beter voor het eigen spraakvermogen. Iemand die meer woorden kent, komt nou eenmaal beter uit zijn woorden en kan beter verwoorden wat hij of zij bedoelt.

1. Van lezen word je slim!
2. Het stimuleert de taalontwikkeling van je kind.
3. Kinderen leren zich verplaatsen in een ander.
4. Lezen is een fijne manier om te ontspannen.
5. Lezen is goed voor de algemene ontwikkeling.
6. Kinderen die lezen zijn sociaal vaardiger.
7. Het vormt je karakter.
8. Jonge kinderen vergroten snel hun woordenschat.
9. Ze kunnen even ontsnappen aan de werkelijkheid.
10. Kinderen kunnen angsten en emoties herkennen in een verhaal.

Maar ook:

Waarom voorlezen een onmisbaar wapen is in de strijd tegen kinderarmoede

1 op de 4 kinderen groeit op in armoede. Dat zijn zéér veel kinderen. Thuis hebben ze niet altijd de kans om te lezen. Maar wist je dat kinderen die al vroeg kennis maken met boeken taalvaardiger zijn, sneller kunnen lezen en beter kunnen rekenen?

Psychiater en voorzitter van het Kinderarmoedefonds Peter Adriaenssens ziet (voor)lezen als een onmisbaar wapen in de strijd tegen kinderarmoede. Dit is waarom:

“Een belangrijk onderdeel in de strijd tegen kinderarmoede is het voorlezen aan kinderen. Op jonge leeftijd al, ja. We zijn geneigd om te wachten met voorlezen tot een kind oud genoeg is om rustig stil te blijven zitten, maar je mag er al veel vroeger mee beginnen.
De eerste duizend levensdagen van een kind zijn cruciaal voor zijn ontwikkeling. Door voor te lezen, breng je taal aan. Wie een bredere woordenschat heeft, kan zich beter uitdrukken. Kinderen zijn niet meer enkel ‘boos’, maar ontdekken dat ze ook geïrriteerd, eenzaam of nerveus kunnen zijn. Door emoties op een andere manier te benoemen, leren ze beter te begrijpen.

  • Met een verhaal worden kinderen ook naar andere situaties gebracht. Ze horen over een ridder die sterk is, een vluchteling die geluk zoekt, een oma die overleden is en leren zich in die personages te verplaatsen. Zo wordt empathie ontwikkeld. En veel kinderverhalen hebben ook iets hoopvols. Meestal gebeurt er iets met de held in het verhaal, maar op de een of andere manier komt het altijd wel goed. Ook dat is een belangrijke les. Het zal hen later helpen om de moed niet te verliezen als er moeilijkheden zijn.
  • Voorlezen is ook belangrijk, omdat een kind veel leert uit de manier waarop een verhaal verteld wordt. Wie voorleest, is geneigd om dat met stemmetjes en bijbehorende gezichtsuitdrukkingen te doen. Dat leert kinderen wat ze kunnen doen met hun stem. Bovendien ontdekken ze zo op een veilige manier hoe iemand klinkt die kwaad is, welke mimiek daaraan vasthangt en dat die kwaadheid ook weer verdwijnt.
  • En als laatste is er een interactie tussen kind en voorlezer. Het kind leert dat als het bang wordt, iemand zal troosten en als het lacht, er iemand zal meelachen.

Tot het bij ons zover is, organiseren wij het zelf en kan ik alleen maar vrijwilligers blijven motiveren wat vrije tijd te spenderen aan kinderen voorlezen. Het heeft zo’n grote impact, op vele gebieden. En ’t is nog leuk ook!”

Heb jij nog (voor-) leesboeken liggen waar jouw kinderen te groot voor geworden zijn of die ze al zo vaak lazen dat ze inmiddels het boek woord voor woord kunnen mee zeggen? Denk dan ook eens aan ons, boeken zijn altijd welkom!

Bron: Libelle, Huiswerkinstituut.